A tenger, és a karma rejtett ajándéka

Szerző: | 2019. júl. 22. | Tudomány és filozófia

Konfliktus a tengerparton. Hogyan oldja fel mindezt a mantra jóga?

Őrizz meg attól a naiv hittől, hogy az életben mindennek simán kell mennie! Ajándékozz meg azzal a józan felismeréssel, hogy a nehézségek, kudarcok, sikertelenségek, visszaesések az élet magától adódó ráadásai, amelynek révén növekedünk és érlelődünk! /Antoine de Saint-Exupéry/

Idén az isztriai-félsziget csücskén, Pulában nyaraltam a családommal. Remek időnk volt, csupa napsütés, azúrkék, tiszta tenger, elképesztő sziklaszirtek, csodaszép táj, kedves emberek vettek körül – szóval majd’ minden tökéletes volt – egészen a végéig, amikor is…

Jött egy pofon

Arra a hétre autót béreltünk, hogy könnyebben elérhessük a környék legszebb helyeit. Így ellátogattunk a Premantura félszigeten fekvő Kamenjak Nemzeti Park gyönyörű-sziklás, kavicsos öbleibe is. Itt az utak murvás-kövesek, porosak, így minden ilyen látogatás után minden autót vékony porréteg lep be. A kölcsön autót is így vittük vissza, porosan az utolsó nap délutánján, nem sokkal vonatindulás előtt.

Végig nagyon óvatosan vezettem, van benne 20 év rutinom. Az autó egy karcolás nélkül megúszta. Az autókölcsönző embere alaposan végignézte, kívül-belül. A port látva elkeskenyedett a szája – Kamenjak? – vetette oda. Bólintottam. Ezután közölte velem, hogy a szerződés szerint a biztosítás nem vonatkozik olyan esetekre, ha aszfaltburkolat nélküli úton szenved kárt az autó (apró betűs rész, középtájon, elrejtve). Ugyanakkor érzékeltem, hogy valójában bosszús, hogy most neki kell majd lemosnia, letisztogatnia a port az autóról.

Mondtam, ez ok, de hát itt nincs kár, az autó sérülésmentes. Mire ő közölte, hogy ez csak akkor derülhet ki, ha lemosták az autót. Ettől kicsit leizzadtam, mert fél óránk volt a vonat indulásához (ami naponta 1x járt). Szóval jeleztem, erre nekem nincs időm, mert megy a vonatunk. Azt mondta, nem baj, menjek csak, ők majd lemossák az autót, és ha bármit találnak, megírják emailben. Na, kösz szépen – gondoltam. Az autó esetleges sérüléseire ugyanis a bérléskor a hitelkártyámon 300 ezer Ft-nyi pénzt kötöttek le.

Gyorsan döntöttem: körbefotóztam az autót a telefonommal, legalább 10 képet csináltam, és kértem a fickótól egy igazolást, hogy az autó nem sérült, és átvette. Majd sietve elindultunk a családommal a vonatállomás felé.

Már majdnem ott voltunk a vonatnál, amikor csöngött a telefonom, az autókölcsönzős hívott, hogy az autó karosszériáján egy benyomódást találtak. Rápillantottam idegesen az órámra, a bőröndökkel és hátizsákokkal felszerelt Páromra és gyerekeimre, akik ott ácsorogtak a forróságban, majd vettem egy nagy levegőt – Ok, pár perc és ott vagyok. Szaladtam, szó szerint.

Nos, valóban volt egy kis benyomódás a kerék mellett a karosszéria ívében, olyan kicsi, hogy az csak megfelelő fényszögben volt látható. Egy karcolódás nélküli benyomódás. Ilyet szerintem úgy lehet csak létrehozni, ha az ember sarokkal benyomja – ez jutott eszembe kicsit később. Gyorsan csináltam pár fotót, majd futottam vissza a családhoz, a vonathoz.

A kis benyomódásért, melyet úgy vélem nem én okoztam, közel 80 ezer Ft-ot vontak le a bankszámlámról a deposit segítségével. Mindez felháborított. Leveleztünk, elmondtam, én hogy látom, és hogy szerintem jogtalan. Jeleztem a banknak is, és kértem a visszatérítést – a folyamat még most is tart. Hát, ennyi a történet.

A történet csak a felszín, nézzünk hát mélyebbre!

És most szeretném megmutatni mindennek egy mélyebb, izgalmasabb aspektusát – mert a leglényegesebb még rejtve van.

Isteni elrendelés alkotta sorsodat – számára közömbös, hogy jót vagy rosszat szánt neked; az viszont már nem, hogy te hogyan viseled. /Marcus Aurelius: teremtő gondolatok/

Jó 12 évvel ezelőtt történt, Granadában. Spanyolországi nyaralásunkkor autóztunk el ide Párommal. Granadában az országút keresztez egy katonai repteret. Amikor le vagy felszáll egy vadászgép, katonák szögesdrótot húznak keresztbe az aszfalton, és géppisztolyos őrök állítják le az autókat – hajmeresztő!

Nos, amikor ezt megláttam, igyekeztem megfordulni, kiállni az autósorból. És sajnos nem volt elég egyszer a tükörbe néznem, mert amikor sávot váltottam, kirobbant mögülem egy motoros, és összementünk; ő felborult, a feje vérzett. Jöttek a mentők, és a Brit keménykalapos rendőrök. Végül szerencsére a motorosnak csak horzsolásai voltak, az ijedtség nagyobb volt. A bérelt autó ajtaja azonban a balesetben kicsit benyomódott.

Hogy ne tudják rám terhelni a kárt, telefonáltam a bankba és letiltattam a hitelkártyámat. Nem is lett semmi anyagi konzekvenciája az esetnek.

Viszont elültettem egy karma-magot. A jóga modellje szerint minden, amit gondolunk, mondunk vagy cselekszünk következményekkel jár. „Magokat ültetünk”, és ennek „gyümölcsét, legyen akár keserű vagy édes” meg fogjuk kóstolni. Van hogy azonnal elér hozzánk ez a következmény. Pl. a granadai baleset nem volt épp nyugalmas-nyaralós. És van, hogy később nyilvánul meg az életünkben, akkor, amikor megértünk arra, hogy a tapasztalat segítsen abban, hogy változhassunk.

A karma tehát nem büntetés

Hanem egy segítő, kikerülhetetlen körülmény, ami által érlelődünk, fejlődünk, tisztulunk.

Szóval, ahogy hazafele Pulából ott feküdtem a vonat hálókocsijában, az elmém újra és újra visszatért az engem ért „igazságtalanságra”. Együtt zakatolt a fejem a vonattal. Hogy oldjam a terhet, hogy aludni tudjak, mantrázni kezdtem magamban. És ez így folytatódott közel 2 napig: mantra és gyötrő, mélyről feltörő gondolat özön.

És ebben az elcsigázó folyamatban egyszer csak felszínre jött a granadai eset, és az, hogy ott nem vállaltam a történtekért, figyelmetlenségemért az anyagi felelősséget.

És ez a felismerés egy meglepő változást hozott. A korábbi gyötrő mentális feszültségek, melyek addigra már testi szinten is megnyilvánultak, elkezdtek eltűnni, és elérhetővé vált egy benső megnyugvás, egy mély, felszabadító öröm.

Durga oldó hatalma

És miközben itthon az autókölcsönző emberével, és a Bank képviselőivel tovább folytattam a levelezést – elkezdtem egy másik, igen fontos benső munkát is:

Ehhez két féle Durga mantrát választottam. Durga az a női princípium, ami elhárítja, felszámolja az akadályokat, benső konfliktusokat, démonokat (aszúrák). Az egyik, alapozó mantra a Durga 32 neve volt. A másik, egy ennél fókuszáltabb mantra:

OM Hrim Dum Durgájé Namaha

Helyes intonációt itt találod. Magam elé idézve a szituációt, a mantrát belül recitálva, engedtem, hogy a mantra rezgései átjárják és feloldják bennem a benső konfliktust, és az ezzel járó feszültséget, csalódottságot, zaklatottságot. És a mantra működött, és 1-2 nap alatt felszívódott a karmikus bilincs összes maradványa.

Mindaddig végeztem, amíg eljutottam odáig, hogy ha a pulai autóbérlős emberek képét és a szituációt felidéztem, végül benső derű, szerető-melegség nem járt át.

A türkizkék tenger rövid életű hullámai, egyenként, mégis együtt formálják a partvidék szépségét. Emberi tudatosság kell ahhoz, hogy ezt a szépséget észrevegyük, és élvezhessük.

Épp így, az élet konfliktusaiban mi emberek képzelhetjük úgy, hogy egymás ellen kell harcolnunk. Győzködnünk egymást az igazunk érdekében. Vagy megengedhetjük, hogy egyként tekintsünk önmagunkra, és élvezzük ennek teljességét.

Számomra a pulai nyaralás egyik legnagyobb ajándékát az autóbérlős konfliktus rejtette magában.

Vagy van hatalmuk az isteneknek, vagy nincs. Ha nincs, miért imádkozol? Ha pedig van, ne sorsod megváltoztatását kérd tőlük, hanem azt, hogy adjanak erőt sorsod megváltoztatásához. /Marcus Aurelius/